sobota, 19 sierpnia 2017

Nie znałam...

Wiele lat temu, znajomy z głębokiej Rosji, a właściwie z Tatarstanu z Kazania, powiedział zawstydzony, że musiał przyjechać aż do Polski, by nauczyć się rosyjskich piosenek. Dzisiaj ja, z zawstydzeniem mówię, że musiałam pójść na koncert rosyjskiego chóru z klasztoru Daniłowa z Moskwy, by usłyszeć, śpiewany po polsku, jeden z moich ukochanych utworów, który znam, ale tylko w wersjach instrumentalnych.  Ale, jak śpiewany! Po pierwszej zwrotce, sala zaczęła wstawać i pozostałą część pieśni, wysłuchaliśmy stojąc. Popłakałam się, ze wzruszenia. Wysłuchałam wielu koncertów, ale jeszcze nigdy nie widziałam, by publiczność wstała, w trakcie wykonywania utworu.
Pieśni, w wykonaniu Chóru z klasztoru Daniłowa, nie znalazłam w sieci. Szukałam długo i znalazłam taką wersję. Jest inna, brak w niej basów charakterystycznych dla męskich chórów cerkiewnych, ale posłuchajcie. A może znacie słowa Poloneza Ogińskiego?  Ja nie znałam...


4 komentarze:

  1. Nigdy nie słyszałam Poloneza Ogińskiego w w wykonaniu chóru. I nie przypominam sobie by choć słowem o tym tekście mówiono na lekcji języka polskiego.
    Cerkiewne chóry są super, taki cerkiewny chór słyszałam w Warnie.Śpiewają a capella,a głosy maja super.
    Miłego;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak zastanowiłam się głębiej, myślę, że nieznajomość w Polsce słów tej pieśni, może mieć podtekst polityczny. W wyniku Konferencji Jałtańskiej w 1945 r., utraciliśmy większość ziem wschodnich w tym Zalesie - rodową posiadłość Ogińskiego, która stała się integralną częścią ZSRR, a obecnie Białorusi. Może ktoś nadgorliwy, zinterpretował słowa pieśni, jako podżeganie do obalenia postanowień z Jałty? Wiele innych pieśni patriotycznych, w poprzednim ustroju nie było śpiewanych. To tylko takie moje dywagacje, ale kto wie....
      Serdeczności.

      Usuń
  2. Polonez Ogińskiego jest także moim ulubionym utworem. Chociaż znałam jego "podtytuł" "Pożegnanie Ojczyzny", to jednak w wersji nie instrumentalnej słyszałam go pierwszy raz. Nie dziwię się słuchaczom, że zareagowali tak , a nie inaczej, bo ja też się bardzo wzruszyłam. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę, że bardzo niewielu Polaków mieszkających w Polsce zna te słowa. Za to z pewnością na je większość Polaków mieszkających za wschodnią granicą. Taka ciekawostka.
      Serdeczności.

      Usuń